Translate

zondag 9 september 2012

DIY: schoenen customizen

Je ziet ze overal: studs. Op tassen, jassen, schoenen, je kan het zo gek niet bedenken. Ik vind bijna alles mooi en bekijk het allemaal heel goed. Toch vind ik het 9 van de 10 keer net te duur, of te lomp, of ik zou het zelf net anders hebben gedaan. Daarom heb ik besloten om een stel (nep) all stars te kopen en deze op mijn eigen manier te studden. Goedkope all stars en goedkope studs, maar toch een eigen creatie die je nergens anders ziet.

Het was toch wel even nadenken: ronde studs, vierkante studs of spikes? Wil ik ze dan groot, klein en welke kleur is het mooist? Dat moest ik dan nog combineren met de kleur schoen en de vorm van de schoen. Wat een dilemma.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor lage, witte all stars met kleine, gouden, vierkante studs. Ik ben zelf erg snel bang dat het te jongensachtig, te ruig of te donker wordt in mijn kleding en daarom heb ik gekozen voor deze combinatie.















Dit is het resultaat:


























Ik heb mijn eigen, unieke schoenen gecreeƫrd!
Hoe pak je dit aan?




Benodigdheden
- Schoenen (denk goed na over de vorm en de kleur)
- Studs (ook het formaat en de vorm is van belang)
- Sterke lijm
- Blanke nagellak

Stap 1. Kijk goed hoe je het patroon op de schoen wil plakken of studden (ligt eraan wat voor soort studs je hebt gekocht). Het kan in het echt wel afwijken van wat je in je hoofd had, en daarom is het belangrijk om het eerst zorgvuldig uit te meten.

Stap 2. Plakken! Ik heb zelfs plakstuds gekocht, dat vond ik makkelijker en dan heb je ook minder last van net niet goed gevouwen haakjes. Ook omdat dit mijn eerste keer studden is en ik nogal eens ongeduldig kan zijn, leek mij dit een beter idee. Heel belangrijk bij stap 2 is systematisch te werk gaan.




















Stap 3. Laten drogen. Laat het goed uitharden, een dag desnoods. Lijm is dat eigenlijk niet nodig, maar het is wel zo mooi als alle studs ook blijven zitten als je loopt.

Stap 4. Finishing touch. Doe er een lakje blanke nagellak overheen, of haarlak. Dit beschermt te studs tegen roest. Het helpt helaas niet om ze op de schoen te houden.


De grote vraag waar ik zelf een tijdje mee rondliep was: waar kun je studs kopen?!
Ik heb ze zelf van www.studskopen.nl, maar je kunt ze ook krijgen bij www.large-online.nl en andere alternatieve webwinkels. Ook grote hobbywinkels hebben ze vaak wel!



Wat vinden jullie van studs? En zouden jullie zelf ook kleding of schoenen studden?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Leuk dat je reageert! Bedankt voor je reactie!